Twee kleine reizen in de week van midzomer

Deze zomer heb ik een NS Flex Dal Vrij-abonnement voor de trein en een Dal Voordeel Noord-abonnement voor de bus aangeschaft. Week 25 leverde meteen twee mooie uitstapjes op.

Op donderdag stapte ik in Groningen in de nieuwe ICNG trein, bijnaam wesp naar Zwolle. Zwolle heeft een sfeervol centrum met veel oude gebouwen, maar ik had geen culturele missie. Ik houd van lopend boodschappen doen en nieuwe kleren kopen. In de zomer doe ik dat dan maar in andere plaatsen.

Ik scoorde een afgeprijsde salade met kortings bij Albert Heijn en struinde door Primark. Bij Søstrene Grene paste ik verschillende hoedjes en in een boekhandel  bekeek ik romantische, decoratieve boekjes over bloemen, interieurs en mode. Dat soort boekjes koop ik soms, ze liggen door het hele huis. Ze geven inspiratie en laten mijn gedachten afdwalen.

Tussen de winkels door dacht ik na over mijn verjaardag. Ik overweeg een zilveren halsketting te vragen. Het eerste bedeltje wordt waarschijnlijk een klein kruisje. Later wil ik daar andere bedels aan toevoegen, zodat ik kan wisselen. Geloof Hoop en Liefde vind ik ook mooi.

Op zondag maakte ik een heel andere reis. Omdat het midzomer was, zocht ik naar activiteiten rond de langste dag van het jaar. Zo ontdekte ik een midsommermarkt in Pieterburen. Ik stapte op de bus en liet me naar het Hogeland brengen. Het eerste wat ik zag was een man op een gerestaureerde Kreidler. Zo zagen de jongens van mijn tijd er vrouger uit. Deze droeg zelfs een spijkerpak met een puut shag in de bovenbuuts. Schitterend. 

De markt bood precies wat ik zocht: droogbloemen, streekproducten en bezoekers die op hun gemak langs de kramen slenterden. Ik dronk koffie bij Waddengenot, kocht bossen droogbloemen en nam verse groenten mee van een AGF-boertje.

Daarna liep ik naar Domies Toen. Daar staat mijn lievelingsboom: een rode beuk van 175 jaar oud. Iedere keer dat ik in Pieterburen kom, zoek ik hem weer op. Ik leg mijn hand op de bast en raak even 175 jaar geschiedenis aan. Bijzonder.

Onder de beuk van Domies Toen at ik mijn lunch. 

De eerste weken met mijn nieuwe abonnementen verliepen overigens niet helemaal vlekkeloos. Door een paar onhandige fouten met in- en uitchecken betaalde ik meer dan nodig was. Daarom kies ik er voorlopig voor om met de trein te reizen. Die reizen heb ik immers al betaald, waardoor ik zonder extra kosten spontaan op pad kan.

Misschien is dat wel de grootste luxe van deze zomer: de vrijheid om zomaar ergens heen te gaan, rond te kijken en met een hoofd vol kleine indrukken weer thuis te komen.

*Week 25: donderdag Zwolle, zondag Pieterburen. Twee kleine reizen, twee fijne dagen en een mooie start van de zomer.* 🌿☀️🚆🚌

Scroll naar boven